FANDOM

Got występuje Sk występuje Nm występuje Udw wspomniany Tzs wspomniany
TVBook

Król Robb I Stark zwany Młodym Wilkiem – pierworodny syn i dziedzic lorda Winterfell i namiestnika Północy Eddarda Starka i jego żony lady Catelyn z domu Tully. Starszy brat Sansy, Aryi, Brana i Rickona oraz przyrodni brat Jona Snowa, siostrzeniec Edmure Tully’ego i Lysy Arryn oraz kuzyn lorda Roberta Arryna. Po śmierci ojca i wybuchu wojny domowej, lord Winterfell a po zwycięstwie nad Lannisterami w dwóch wielkich bataliach, został ogłoszony królem Północy i Tridentu przez swych lordów z Północy oraz możnych Dorzecza. Robb następnie starał się doprowadzić do utrzymania niepodległości swego królestwa, stając się najpierw zawszeć pokój z Żelaznym Tronem oraz zyskać sojuszników w osobie Renlyego Baratheona i Balona Greyjoya, król Północy najechał również ziemie zachodnie, jednak w tym czasie na jego królestwo na Północy najechali żelaźni ludzie, w czasie kampanii na zachodzie poślubił Jeyne Westerling co było bezpośrednią przyczyną jego upadku, zmuszony do skazania na śmierć lorda Rickarda Karstarka stracił część swoich sił. Został zamordowany przez Freyów i Boltonów na weselu swego wuja nazwanymi później Krwawymi Godami razem z większością swych ludzi. Robb pozostał w pamięci wielu jednak jako doskonały wódz który nigdy nie przegrał żadnej bitwy. Jego wilkorem jest Szary Wicher.

Wygląd i charakter Edytuj

Historia Edytuj

Młodość Edytuj

Robb został poczęty w czasie nocy poślubnej w czasie Wojny Uzurpatora, przez lorda Eddarda Starka, lorda Winterfell i namiestnika Północy oraz lady Catelyn z rodu Tully. Robb urodził się jeszcze w czasie trwania rebelii, dokładnie pod jej koniec, w zamku swego dziadka w Riverrun w 283 o.P.[1]. Po zakończeniu rebelii lord Eddard powrócił na Północ, zabierając ze sobą świeżo narodzonego syna Robba oraz żonę Cat. Robb znalazł się w Winterfell razem ze swym przyrodnim bratem, bękartem jego ojca Jonem Snowem, obaj chłopcy szybko się ze sobą zaprzyjaźnili i stali się nierozłącznymi towarzyszami, mimo iż Snowem gardziła matka Robba, nie zdołała zaszczepić nienawiści pomiędzy przyrodnimi braćmi. Robb i Jon razem dorastali, ucząc się walki na miecze, kopie, jazdy konnej i innych rzeczy, zawiązali przy tym łagodną rywalizację miedzy sobą o to kto jest lepszy. Robb jako dziedzic Winterfell i całej Północy cały czas brał udział w ważnych sprawach, razem z Jonem uczestniczył w naradach lorda Starka, podejmowaniu gości, rozmowach, wymierzaniu sprawiedliwości, uczył się sprawowania rządów oraz odwiedzał Północne zamki w całej krainie, a także poznawał swych przyszłych lordów chorążych.

Robb jak każdy szlachetnie urodzony uczył się walki mieczem, kopią, buzdyganem i innymi rodzajami broni, jego nauczycielem walki był zbrojmistrz Winterfell ser Rodrik Cassel, zaś sztuki liczenia, czytania, pisania, historii i spraw związanych z zarządzaniem zajmował się maester Luwin, jeździectwa zaś uczył go koniuszy zamku Hullen.

W następnych latach na świat przyszło młodszego rodzeństwo Robba: Sansa (286 o.P.) Arya (289 o.P.), Bran (290 o.P.) i Rickon (295 o.P.), Robb bardzo mocno związał się z młodszym rodzeństwem które głęboko pokochał.

W wieku siedmiu lat poznał sześcioletnią Alys Karstark, swoja daleką krewniaczkę, córkę lorda Karholdu Rickarda Karstarka (lord Karstak planował zaręczyć swą córkę z Robbem) młody Stark w czasie uczty tańczył z Karstarkówną, chwaląc ją i stwierdzają że pięknie tańczy.

Kiedy w 289 o.P. wybuchła Rebelia Greyjoyów lord Stark wyruszył na wojnę przeciwko Żelaznym Wyspom, wspomagając króla Roberta. Ostatecznie wojna zakończyła się zwycięstwem sił Żelaznego Tronu. Jednym z warunku poddania się Żelaznych Wysp było to, że ostatni żyjący syn Balon Greyjoy, Theon Greyjoy, zostanie oddany w charakterze zakładnika i wychowanka lordowi Starkowi. Tak więc po zakończeniu rebelii w Winterfell pojawił się młody, 10-letni dziedzic Pyke. Mimo różnicy wieku (Robb miał wtedy 6 lat) oraz dużej różnicy kulturowej, Robb bardzo polubił awanturniczego i aroganckiego młodzieńca. Theon dołączył do Robba i Jona w naukach u maestera oraz w ćwiczeniach szermierczych. Greyjoy i Stark stali się bliskimi przyjaciółmi i towarzyszami w zabawach, walkach, nauce i polowaniach. Mimo iż Jon wielokrotnie ostrzegał Robba, aby nie ufał zbyt nadto Theonowi, Robb nic sobie nie zrobił ze słów przyrodniego brata. Robb także zaprzyjaźnił się z młodym Cleyem Cerwynem, który razem ze swoimi braćmi, byli częstymi gośćmi w Wintrfell, jako że siedzibę Starków i Cerwyne leżały bardzo blisko siebie. Robb także poznał Benfreda Tallharta.

Wilkory i wizyta króla Edytuj

Na początku pierwszego tomu sagi poznajemy Robba jako 14 letniego młodzieńca. Tego dnia Robb razem ze swoim ojcem lordem Eddardem oraz młodszym bratem Branem oraz przyrodnim bratem Jonem Snow oraz świtą ojca (w tym również z Theonem) wybiera się na egzekucję dezertera z Nocnej Straży. Lord Stark osądza dezertera a następnie skazuje go na śmierć i ścina go (jak nakazuje tradycja Pierwszych Ludzi ten kto wydaje wyrok powinien go wykonać). W czasie drogi powrotnej Robb dyskutuje z przyrodnim bratem na temat postawy skazanego dezertera, Stark uważa że dezerter umarł bardzo dzielnie i przynajmniej nie okazał się tchórzem.

W pewnym momencie bracia postanawiają urządzić sobie wyścig konny, pozostawiają kolumnę ojca daleko w tyle zawzięcie się ścigając. Ścigają się do mostu na rzece gdzie tam obaj odkrywają że zabitego jelenia oraz wilkora który pozostawił po sobie pięć młodych szczeniąt. Cała świta lorda Starka w tym również ojciec Robba chcą zabić małe szczeniaki, Theon zamiera zrobić to pierwszy ale powstrzymuje go Robb i stara się negocjować z ojcem aby oszczędzić wilkorki, lord Stark zostaje nieugięty. Dopiero kiedy Jon Snow oznajmia że wilkorów jest pięć, trzy mace i dwie samic odpowiadające dzieciom lorda Eddarda oraz że to dar i znak dla Starków lord Eddard daje się przekonać. Tym bardziej że Robb zapewnia ojca że samodzielnie zaopiekuje się, wytresuje i zajmie się swoim wilkorem. Kiedy orszak odjeżdża Jon Snow odnajduje jeszcze jednego wilkora albionosa którego zatrzymuje.

Po powrocie do Wintrfell bracia rozdają wilkory rodzeństwu, Robb zatrzymuje swojego oraz nadaje mu imię Szary Wicher, ze względu na to że jego wilk jest bardzo szybki oraz ma sierść szarej barwy. Następne dnie mijają Robbowi na szkoleniu swojego wilkora. Niedługo potem do zamku przybywają wieści że zmarł królewski namiestnik Jon Arryn a do Wintrfell przybywa z dworem król Siedmiu Królestw Robert I Baratheon, Robb razem z resztą rodziny przyjmuje królewską rodzinę na uczcie. W czasie uczty powitalnej Starkowi towarzyszy córka króla ośmioletnia księżniczka Myrcella Baratheon, która jest mocno oczarowano młodym Robbem. Za to Stark popada w ostry konflikt z dziedzicem króla księciem Joffreyem Baratheonem. W czasie pojedynków książę żartuje ze Starka które ze względu na rady swojego zbrojmistrza i dla większego bezpieczeństwa walczy mieczem treningowym. Jest z tego powodu wyśmiany przez Joffreya który proponuje mu pojedynek na ostre miecze, Stark się zgadza jednak zostaje powstrzymany przez ser Rodrika. Rozsądniejszy Stark ustępuje jednak jest wyśmiany przez księcia i jego świtę. Konlikt między Baratheonem a Starkiem zaostrza się.

W krtóce okazuje się że król Robert chce powierzyć ojcu Robba, lordowie Eddardowi stanowisko nowego królewskiego namiestnika oraz że chce zaręczyć jego córkę Sansę z ksieciem Joffrey. Lord Eddard początkowo nie chce przyjąć pozycji namiestnika jednak pod wpływem żony się zgadza. Postanawia również że Robb jest już na tyle dorosły że może rządzić Północą samodzielnie, dla tego postanawia jemu pozostawić ster rządów nad Winterfell ale przy pomocy doradców.

Przypisy Edytuj

  1. 1,0 1,1 o. P. – od Podboju Aegona.