Ogniste serce – symbol Pana Światła.

R'hllor (wym. /ɹəlɔr/), znany także jako Pan Światła, Serce Pana Ognia, Boga Ognia i Cienia, jest ważnym bogiem na Essos, ma też niewielu zwolenników w Westeros, gdzie jest powszechnie znany jako Czerwony Bóg. Jego symbolem jest ogniste serce.

Wierzenia[edytuj | edytuj kod]

Ceremonia wyznawców R'hllora.

Religia opiera się na dualistycznym widzeniu świata. R'hllor, bóg światła, ciepła i życia, walczy z Wielkim Innym, bogiem lodu i śmierci. Są oni uwikłani w wieczną walkę o losy świata, która według starożytnej przepowiedni z Księgi Asshai, zakończy się tylko wtedy, gdy powróci Azor Ahai, boska postać, dzierżąca ognisty miecz – zwany Światłonoścą. Według Martina, wiara ta inspirowana jest Zaratusztrianizmem. Ta religia ma dualistyczne aspekty dobrego i złego boga.

Duchowieństwo [edytuj | edytuj kod]

Duchowni religii R'hllora nazywani są „Czerwonymi Kapłanami” ze względu na luźne, szkarłatne szaty. Czerwoni kapłani mogą być mężczyznami lub kobietami. Na wschodnim kontynencie, gdzie wiara ta jest bardziej rozpowszechniona są częstym widokiem. Świątynie czasami wychowują dzieci, by zostały kapłanami. Najbardziej znaną kapłanką w Westeros jest Melisandre z Asshai, znana także jako Czerwona Kobieta.

Wyznawcy[edytuj | edytuj kod]

Bardziej fanatyczni Czerwoni Kapłani składają ofiary z ludzi.

W Essos wyznawcy R'hllora znajdują się w kilku Wolnych Miastach i w odległym Asshai. W Westeros po przyjęciu religii R'hllora przez Stannisa Baratheona wielu mieszkańców Smoczej Skały stało się jej wyznawcami. Część żołnierzy Stannisa Baratheona również przyjęła wiarę w Pana Światła, w Dorzeczu natomiast Bractwo bez Chorągwi chroni lokalną ludność pobudzając u niej przyjazne nastroje w stosunku do wyznawców R'hllora.

Znane świątynie R'hllora [edytuj | edytuj kod]

  • czerwona świątynia w Pentos
  • czerwona świątynia w Braavos
  • czerwona świątynia w Lys – jedna z największych świątyń R'hllora.
  • czerwona świątynia w Selhorys
  • czerwona świątynia w Volantis
  • mała czerwona świątynia w Starym Mieście, dla żeglarzy, którzy odwiedzają miasto.
Religie świata
Westeros Starzy Bogowie · Wiara Siedmiu · Utopiony Bóg
Największe religie w Essos R'hllor, Pan Światła · Czarny Kozioł z Qohoru · Brodaci Kapłani z Norvos
· Wielki Rumak · Wielki Pasterz · Światynia Gracji ·
· Księżycowi Pieśniarze
Inne wierzenia Essos Bóg O Wielu Twarzach · Religie Valyriańskich Włości
Sothoryos Religia Wysp Letnich