FANDOM

Świat realny
Ta strona to zalążek artykułu.
GoT stub biały
TVBook

Lyanna Stark – młodsza siostra Eddarda Starka, żona Rhaegara Targaryena, niegdyś zaręczona z jego przyjacielem z dzieciństwa, Robertem Baratheonem. Jej uprowadzenie przez Rhaegara Targaryena stało się wydarzeniem, które zapoczątkowało wybuch Rebelii Roberta i doprowadziło do upadku dynastii Targaryen. Umarła, rodząc dziecko – Jona Snow (Aegona Targaryena), które jest owocem związku z Rhaegarem Targaryenem. Na łożu śmierci poprosiła swojego brata, Neda, żeby obiecał chronić jej dziecko, z której to obietnicy się wywiązał.

Wygląd i charakter Edytuj

Wszyscy, którzy znali Lyannę, opisują ją jako piękną dziewczynę z ciemnymi włosami, szarymi oczami i pociągłą twarzą – charakterystycznymi dla rodu Starków cechami. Ned mówił o niej, że ma wilczą krew – jest uparta, samowolna, odważna i porywcza. Porównuje ją też do swej córki Aryi, gdyż ta podobna jest do swej ciotki zarówno z wyglądu, jak i z charakteru – dodaje, że Lyanna prawdopodobnie nosiłaby miecz, gdyby ich ojciec na to pozwolił. Ponadto była świetnym jeźdźcem. Lubiła również niebieskie, zimowe róże rosnące w Winterfell.

Historia Edytuj

Podczas turnieju w Harrenhal Lyannę Stark porwał syn króla Aerysa II Targaryena, książę Rhaegar. Lyanna była wtedy zaręczona z Robertem Baratheonem, toteż zdarzenie to wywołało ogólne oburzenie. Ojciec Lyanny, Rickard, postanowił przekonać króla do oddania mu córki i razem ze swym najstarszym synem Brandonem wyruszył do Królewskiej Przystani. Aerys w ataku swego szaleństwa rozkazał spalić ich obydwu żywcem.

Relacje Edytuj

  • Rhaegar Targaryen – mąż Lyanny. Wstrząsnął gośćmi turnieju w Harrenhal, wybierając Lyannę Stark, a nie swoją żonę (z którą później unieważnił związek) jako „Królową Miłości i Piękna”. Lyanna także wtedy nie pozostała obojętna wobec Rheagara – podczas turnieju płakała po usłyszeniu jego melancholijnej piosenki (Ned wówczas śmiał się z niej). Rhaegar zniknął później z Lyanną, a akt ten przez wiele osób, w tym przez Starków i Roberta Baratheona, postrzegany był jako porwanie. Oburzenie nim spowodowane ostatecznie wywołało Wojnę Uzurpatora. W finale 7. sezonu została pokazana retrospekcja z ślubu Lyanny i Rhaegara, co oznacza, że byli oni kochankami, a Lyanna nie została uprowadzona. Owocem ich związku był Jon Snow.
    Tumblr oveab46aea1s8t96qo3 r1 1280

    Ślub Lyanny i Rhaegara

  • Król Robert Baratheon – był narzeczonym Lyanny. Nawet po wielu latach od wydarzeń związanych z Rebelią i śmierci Rheagara (został zabity przez Roberta podczas Bitwy o Trident) wspominał o nim jako „potworze”, „gwałcicielu” – nigdy nie wybaczył mu porwania Lyanny. W rozmowach z Nedem ciepło wspominał Lyannę.
  • Eddard Stark – jeden z braci Lyanny. Kiedy umierała, poprosiła go o wychowywanie jej syna, Jona Snow, by ochronił go przed Robertem Baratheonem. Ned wywiązał się ze swojej obietnicy – oficjalnie ogłosił go jako swojego bękarta i wychowywał go w Winterfell razem ze swoimi dziećmi, czego nigdy nie wybaczyła mu jego żona, lady Catelyn Stark. Tajemnicę o pochodzeniu Jona zabrał ze sobą do grobu, mimo że Catelyn i Robert wielokrotnie prosili go, by wyznał, kim jest matka Jona.
  • Jon Snow – syn Lyanny i Rhaegara, oficjalnie bękart Eddarda Starka, który kochał go i wychował, narażając się na gniew ze strony żony. Nie zna prawdy o swoim pochodzeniu. Czuł żal do Neda, że nie uznał go za pełnoprawnego Starka ani nie zdradził mu tożsamości jego matki.

Wieża Radości Edytuj

Rebelia Roberta Baratheona dobiega końca. Eddard Stark wraz z szóstką towarzyszy – Howlandem Reedem, Lordem Willamem Dustinem, Ethanem Gloverem, Martynem Casselem, Theo Wullem oraz Ser Markiem Ryswellem – przybywa do Wieży Radości, w której książę Rhaegar Targaryen umieścił jego siostrę, Lyannę. Wieża strzeżona jest przez trzech przedstawicieli Gwardii Królewskiej, w tym osławionego Ser Arthura Dayne’a, nazywanego Mieczem Poranka. Dochodzi do starcia, z którego żywo wychodzą jedynie Eddard i Howland. Lord Stark wbiegł do Wieży Radości, gdzie zastał konającą Lyannę. Przyczyną jej śmierci są najprawdopodobniej komplikacje przy porodzie. Przed śmiercią zdążyła poprosić Neda, by zaopiekował się jej synem, a także zdradza jego prawdziwe imię: Aegon Targaryen.

Pojawienia Edytuj

POJAWIENIA W SEZONIE VI
Czerwona kobieta Dom * Zdrajca * Księga Nieznajomego Drzwi
Krew mojej krwi * Złamany Nikt Bitwa bękartów Wichry zimy *
POJAWIENIA W SEZONIE VII
Smocza Skała Zrodzona z Burzy Sprawiedliwość królowej Łupy wojenne
Wschodnia Strażnica Za Murem Smok i Wilk*

* – pojawia się w retrospekcji.

Galeria Edytuj

Przypisy Edytuj

  1. o.P. – od Podboju Aegona.