FANDOM

Świat realny

Księżniczka i królowa albo Czarni i Zieloni (ang. The Princess and The Queen, or, The Blacks and The Greens) – powieść z gatunku fantasy, część zbioru powieści pod tytułem Niebezpieczne kobiety, autorstwa George’a R.R. Martina i Gardnera Dozoisa. Oryginalny zbiór został wydany 3 grudnia 2013, a w Polsce dopiero 26 stycznia 2015.

Księżniczka i królowa przyjmuje formę streszczenia wydarzeń Tańca Smoków, spisanego z perspektywy arcymaestera Gyldayna z Cytadeli w Starym Mieście[1].

Fabuła Edytuj

Opowieść zaczyna się trzeciego dnia trzeciego miesiąca roku 129 o.P., kiedy król Viserys I Targaryen umiera we śnie. Królowa Alicent Hightower i lord dowódca Criston Cole jako pierwsi dowiadują się o śmierci króla, ale zamiast przygotować pogrzeb Viserysa, zamykają się w sypialni króla, barykadują się i aresztują każdego, kto wie o śmierci Viserysa oraz zwołują małą radę. Tam, zamiast poinformować księżniczkę Rhaenyrę, wyznaczoną jako następczynię króla i obecną Księżniczkę Smoczej Skały, omawiają koronacje najstarszego syna Alicent i Viserysa, księcia Aegona.

Rhaenyra przebywająca na Smoczej Skale przez półroczną ciążę, rodzi, usłyszawszy o śmierci ojca i nieprawej koronacji jej przyrodniego brata. Córka Visenya rodzi się martwa, przez co księżniczka Rhaenyra jest jeszcze bardziej wściekła niż wcześniej.

Obie strony szukają zwolenników, w tym potężnego lorda Borrosa Baratheona, do którego zieloni Aegona wysyłają księcia Aemonda, a czarni Rhaenyry księcia Lucerysa Velaryona. Borros odmawia Lucerysowi, który następnie jest ścigany przez Aemonda na smoku Vhagarze, który zabija Lucerysa i Arraxa. To doprowadza do spisku przeciw zielonym, który ma na celu zamordowanie sześcioletniego księcia Jaehaerysa na oczach matki Helaeny, brata Maelora, siostry Jaehaery i babki Alicent. Te dwa wydarzenia bezsprzecznie zrujnowały wszelkie marzenia o dyplomatycznym rozwiązaniu sprawy. Zaczyna się wojna.

Taniec Smoków trwał dwa i pół roku, z których Księżniczka i królowa opisuje dwa pierwsze lata. Jest to pierwsza wojna domowa dynastii Targaryenów, która doprowadziła do śmierci wielu członków rodu oraz smoków.

Przypisy Edytuj