FANDOM

Got występuje
Bitwa Obozów – druga zwycięska bitwa Robba Starka. Zakończyła się rozbiciem wojsk Lannisterów, oblegających Riverrun i przerwaniem oblężenia.

Bitwa Edytuj

Pomimo porażki w Szepczącym Lesie, armia Lannisterów oblegająca Riverrun wciąż była rozdzielona na trzy obozy. Wynikało to jednak z prostego faktu. Otóż zamek stoi na końcu cypla, w miejscu gdzie Kamienny Nurt wpływa do Czerwonych Wideł Tridentu. Rzeki tworzą dwa boki trójkąta i w sytuacjach zagrożenia Tullyowie otwierają śluzy i trzeci bok tworzy wtedy ogromna fosa, przez co Riverrun zamienia się w wyspę, a mury zamku wyrastają wprost z wody, zaś obrońcy z wież kontrolują drugi brzeg na odległość wielu mil. Żeby całkowicie odciąć dostęp do Riverrun, oblegający musi założyć obóz na północ od kamiennego Nurtu, drugi na południe od Czerwonych Wideł i trzeci między rzekami, na zachód od fosy.

Bitwę rozpoczął ser Brynden Tully, który zaatakował nocą obóz Lannisterów na północnym brzegu Kamiennego Nurtu. Jego ludzie oczyścili palisady i zlikwidowali straże. Śpiący i pozbawiony przywódcy obóz został zaskoczony. Ludzie z pozostałych obozów próbowali przyjść z odsieczą zaatakowanym towarzyszom. Lord Brax poprowadził swoich ludzi na tratwy i podjął próbę przepłynięcia na drugi brzeg. Podczas przeprawy Lannisterów, garnizon Riverrun zaczął miotać w nich głazami z katapult, przez co większość tratw została zniszczona i zatonęła, a na tych, którym udało się przepłynąć na drugi brzeg, czekali już Starkowie. Wśród zabitych był także lord Brax[3].

Tymczasem obóz pomiędzy rzekami został zaatakowany od zachodniej strony przez Robba Starka, lorda Umbera i ludzi Mallisterów. Żołnierze Lannisterów uformowali zaporę z tarcz i powstrzymali pierwszy atak, ale w tym momencie garnizon Riverrun otworzył bramy i pod dowództwem lorda Blackwooda przypuścił atak na tyły wroga[3].

Lord Umber spalił wieże oblężnicze, a lord Blackwood odbił jeńców, wśród których znajdował się dziedzic Dorzecza, ser Edmure Tully, pojmany w Bitwie o Riverrun[3].

Skutki Edytuj

Widząc rozmiary klęski, ser Forley Prester, dowodzący siłami na wschodnim brzegu, wycofał się, zabierając ze sobą cztery tysiące łuczników i piechoty. Jednak najemnik z Tyrosh, który dowodził innymi najemnymi, porzucił sztandary Lannisterów i przeszedł na stronę wroga[3].

Przypisy Edytuj

  1. o.P. – od Podboju Aegona.
  2. 2,0 2,1 Gra o tron”, rozdział 63, Catelyn X.
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 Gra o tron”, rozdział 69, Tyrion IX.