FANDOM

Królowa Alysanne Targaryen, znana również jako Dobra Królowa Alysanne, była żoną jej brata, króla Jaehaerysa I Targaryena. Alysanne była smoczym jeźdźcem, latała na Srebrnoskrzydłej.

Wygląd i Charakter Edytuj

Alysanne była małą kobietą, szczupłą w talii i niewielką ramą. Według źródła półkanonicznego miała małe piersi, długą szyję, jasną cerę, wysokie czoło i wysokie kości policzkowe. Alysanne była opisywana jako „ładna”, ale rzadko jako „piękna”. Miała niebieskie oczy i loki w kolorze miodu, które według źródła półkanonicznego na starość stały się białe jak śnieg. Ponadto wiek pozostawił kurze łapki wokół oczu i linie śmiechu wokół ust, chociaż jej twarz nigdy nie straciła siły. Alysanne stała się chuda i wątła po śmierci swojego syna Aemona w 92 o.P. i zaczęła mieć trudności z wchodzeniem po schodach. Po tym, jak złamała biodro w 95 o.P., chodziła z laską. Co więcej, wraz z wiekiem jej słuch zaczął słabnąć i stała się zbyt niepewna, aby latać.

Alysanne była bystra, ale niczym niezwykła jako młoda dziewczyna. Była uprzejma i posłuszna, miała słodki uśmiech i miły głos. Jako dziecko nie była ani nieśmiała, ani nie miała rozmyślnego i upartego temperamentu. Według lorda Rogara Baratheona Alysanne była dumną dziewczyną w wieku trzynastu lat. Uważano ją za łagodną, ​​życzliwą i kochającą. Alysanne kochała swoich poddanych, zarówno wysoko, jak i nisko urodzonych, i w zamian była kochana przez Siedem Królestw. Uwielbiała sądy kobiet, w których słuchała i uczyła się od kobiet z królestwa. Uwielbiała muzykę, taniec, czytanie i latanie na swoim smoku. Była nieustraszoną kobietą. Według źródła półkanonicznego, Alysanne była świetną łuczniczką i myśliwą w młodości i zasłynęła z organizacji charytatywnych.

Później mówiono, że Alysanne nauczyła się czytać przed odstawieniem od piersi. Według Septona Bartha zostałaby wysłana do Cytadeli, gdyby była mężczyzną. Miała wspaniały dowcip i wszystkie kroniki zgadzają się, że wywarła wspaniałe wrażenie na tych, którzy ją spotkali. Alysanne była porywająca, urocza, bystra i inteligentna. Lord Roose Bolton uważa Alysanne za przebiegłą.

Biografia Edytuj

Młodość Edytuj

Alysanne urodziła się jako córka księcia Aenysa Targaryena i Lady Alyssy Velaryon w 36 o.P. Miała czworo starszego rodzeństwa - Rhaenę, Aegona, Viserysa i Jaehaerysa - i jedną młodszą siostrę, Vaellę. Według legendy jej siostra Rhaena umieściła smocze jajo w kołysce Alysanne, z którego ostatecznie wykluła się smoczyca Srebrnoskrzydła.

W 37 o.P. Po śmierci jej dziadka, króla Aegona I Targaryena na Smoczej Skale, jej ojciec Aenys wstąpił na tron. Wyznawcy Wiary Siedmiu rozpoczęli powstanie po tym, jak król Aenys doprowadził do małżeństwa dwojga najstarszych rodzeństwa Alysanne, Rhaeny i Aegona, w 41 o.P. Po tym, jak Bracia Ubodzy wspięli się na mury Czerwonej Twierdzy, próbując zamordować rodzinę królewską, Alysanne uciekła z rodziną na Smoczą Skałę. Pod koniec roku większość królestwa dołączyła do wiary, a król Aenys, nie mogąc zdecydować, jak postępować z rebeliantami, zachorował. W 42 o.P. upadł, gdy dowiedział się, że Rhaenę i Aegona oblegnięto w Crakehall i zmarł trzy dni później. Alysanne była obecna na Smoczej Skale podczas kremacji ojca. Po kremacji Aenysa Królowa Wdowa Visenya Targaryen sprowadziła syna Maegora z powrotem z wygnania. Na Smoczej Skale Maegor przejął Żelazny Tron dla siebie, ignorując roszczenia najstarszego brata Alysanne, Aegona. Zanim jednak przybył, matka Alysanne zabrała ją i jej braci Viserysa i Jaehaerysa na Driftmark. Pod koniec tego roku udali się do Królewskiej Przystani na ślub króla Maegora I z Tyanną z Wieży. Po ślubie Alysanne, Jaehaerys i ich matka zostali przetrzymywani na Smoczej Skale jako więźniowie w ogóle oprócz imienia, przez wdową królową Visenyę, podczas gdy brat Alysanne Viserys był przetrzymywany w Królewskiej Przystani przez Maegora.

Alysanne, Jaehaerys i Wdowa Królowa Alyssa uciekli ze Smoczej Skały w 44 o.P., w chaosie po śmierci Visenyi. Gdy królestwo zaczęło powoli obracać się przeciwko Maegorowi, jedyny brat Alysanne, Jaehaerys, wysunął roszczenie o tron, ponieważ ich starsi bracia zmarli w poprzednich latach; Aegon został zabity w bitwie przez Maegora w 43 o.P., Viserys był torturowany na śmierć przez Maegora w odwecie za ucieczkę Alysanne, Jaehaerysa i Alyssy ze Smoczej Skały. Alysanne stała u boku Jaehaerysa, przysięgając zakończyć panowanie Maegora. Po tajemniczej śmierci Maegora w 48 o.P. Alysanne, Jaehaerys i ich siostra Rhaena polecieli ze swoimi smokami do Królewskiej Przystani, aby zdobyć Żelazny Tron dla Jaehaerysa.

Alysanne była doradczynią swego brata przez całe jego panowanie. Namawiała go, by pozwolił pięciu ocalałym rycerzom Gwardii Królewskiej Maegora dołączyć do Nocnej Straży, zamiast skazać ich na śmierć. Kiedy Jaehaerys na to pozwolił, czterech z pięciu gwardzistów przybrało czerń.

Wczesne małżeństwo Edytuj

Po Złotym Weselu Królowej Wdowy Alyssy Velaryon i Lorda Rogara Baratheona mała rada rozpoczęła debatę na temat potencjalnych małżonków Jaehaerysa i Alysanne. Wciąż pamiętając powstanie Wiary, które nastąpiło po ślubie jej Rhaeny i Aegona, Alyssa ogłosiła, że ​​Alysanne i Jaehaerys za siebie wyjść, a po tym, jak Septon Mattheus zgodził się, że takie małżeństwo prawdopodobnie ponownie rozpali pobożność królestwa, rada zgodziła się znaleźć innych małżonków dla rodzeństwa. Rada szybko znalazła kandydata na męża Alysanne: Ser Orryna Baratheona.

Wesele na Smoczej Skale

Wesele Jaehaerysa I i Alysanne na Smoczej Skale

Alysanne wkrótce dowiedziała się o decyzji rady. Według niektórych sługa obecny na rozmowach rady ostrzegł ją, podczas gdy inni twierdzą, że to był jej wujek, lord Daemon Velaryon. Alysanne poinformowała Jaehaerysa, który natychmiast zareagował, nakazując swemu Gwardziście Królewskiemu dyskretne przedostanie się na Smoczą Skałę w nocy, podczas gdy on i Alysanne polecieli tam na smokach. Na Smoczej Skale Alysanne i Jaehaerys pobrali się potajemnie, a ceremonię prowadził Septon Oswyck. Kiedy Jaehaerys odmówił skonsumowania małżeństwa, twierdząc, że Alysanne wciąż jest zbyt młoda, Alysanne pozostała dziewicą. Lord Rogar i królowa Alyssa przybyli na wyspę wkrótce po ślubie. Dowiedziawszy się, że małżeństwo nie zostało jeszcze skonsumowane, Rogar nakazał swoim ludziom zabezpieczyć dwoje dzieci, ale został powstrzymany przez Gwardię Królewską, która utworzyła mur przed ich królem i królową. Podczas gdy Alyssa i Rogar odeszli, pokonani, Alysanne i Jaehaerys pozostali na Smoczej Skale, gdzie spędzili resztę młodości króla, spędzając prawie każdą godzinę razem.

Chociaż mieli na to środki, Alysanne i Jaehaerys nie ogłosili małżeństwa królestwu. Rada króla w Królewskiej Przystani również nie ogłosiła małżeństwa, zamiast tego zaczęła rozważać sposoby rozwiązania małżeństwa. Siódmego dnia drugiego księżyca 50 o.P. kilka kobiet przejechało z Królewskiej Przystani na Smoczą Skałę na rozkaz Królowej Wdowy Alyssy. Chociaż Alyssa wysłała ich pod przykrywkę służenia córce i bycia jej domownikiem, ich prawdziwym celem była próba przekonania Alysanne do rezygnacji z małżeństwa. Lord Rogar zatwierdził plany żony, ponieważ pragnął oczu i uszu na Smoczej Skale i widział w tych kobietach okazję do dowiedzenia się co robi Jaehaerys. Mimo swojej młodości królowa Alysanne oczarowała wszystkie swoje damy, które wkrótce stały się całkowicie wobec niej lojalne.

Dwudziestego dnia dziewiątego miesiąca 50 o.P. Jaehaerys osiągnął pełnoletność. Poleciał na smoku do Królewskiej Przystani, aby wkrótce potem przejąć tron, podczas gdy Alysanne pozostała na Smoczej Skale. Pół roku później podążyła za nim lecąc ze Smoczej Skały do Czerwonej Twierdzy na Srebrnoskrzydłej. Miesiąc później Alysanne i Jaehaerys pobrali się podczas małej publicznej ceremonii.

Pierwszy królewski objazd Edytuj

Zamach na dobrą królową Alysanne

Zamach na dobrą królową Alysanne

W 51 roku o.P. ciężarna Alysanne towarzyszyła Jaehaerysowi podczas jego pierwszego królewskiego objazdu, zwiedzając krainy korony. W Duskendale Alysanne odbyła się pierwsza z jej słynnych kobiecych audiencji, gdzie słuchała obaw, nadziei i konsternacji wielu kobiet. Audiencje te odbywałyby się za każdym razem, gdy królowa odwiedzała zamek, miasto lub miasteczko. Objazd kontynuowano w dorzeczu, gdzie Alysanne i Jaehaerys ostatecznie przybyli do Maidenpool. Tam ciężarna Alysanne chciała wykąpać się w Basenie Jonquil. Wyjątkowość Jaehaerysa zaspokoiła większość pobożnych w królestwie, ale nie wszystkich. Niektóre kobiety, które zajmowały się basenem Jonquil, wierzyły, że święte wody sadzawki zostaną zanieczyszczone, jeśli królowa, będąca w ciąży z "plugastwem” króla, wejdzie do wód. Gdy była w środku, Alysanne została zaatakowana przez trzy kobiety sztyletami. Ponieważ tylko kobiety mogły przebywać w łaźni, Alysanne towarzyszyły tylko jej pokojówki i septy, które nie wahały się chronić Alysanne, przechodząc między Alysanne i jej niedoszłymi zabójczyniami. Ich krzyki zaalarmowały dwóch rycerzy Gwardii Królewskiej, którzy stali na zewnątrz, rycerze dostali się do środka i zabili dwie napastniczki, oszczędzając trzecią na przesłuchanie. Podczas przesłuchania pozostały niedoszły zabójca ujawnił nazwiska kilku innych, które pomogły zaplanować atak. Lord Mooton powiesił winne kobiety zakonu i planował powiesić także niewinne; Alysanne odwiodła go od tego.

Alysanne powróciła do Królewskiej Przystani, gdzie pozostała do wczesnego porodu w 52 o.P., rodząc syna, który zmarł trzy dni po urodzeniu. Alysanne obwiniała wczesne narodziny i późniejszą śmierć dziecka o kobiety, które zaatakowały ją w Basenie Jonquil w Maidenpool, wierząc, że gdyby pozwolono jej wykąpać się w basenie i jego uzdrawiających wodach, jej dziecko by żyło. Alysanne twierdziła, że potrzebowała opiekuna płci żeńskiej, który mógłby jej towarzyszyć w miejscach, gdzie mężczyznom nie wolno było się dostać. W związku z tym Jaehaerys wysłał kruka do Duskendale, aby wezwać Jonquil Darke, która została następnie mianowana zaprzysiężoną tarczą Alysanne.

Wczesne wyzwania Edytuj

Jaehaerys i Alysanne

Młodzi Jaehaerys i Alysanne z ich synem Aemonem

Kiedy Wielki Septon zmarł w 54 o.P., Alysanne i król Jaehaerys I Targaryen polecieli na smokach do Starego Miasta w towarzystwie Jonquil Darke i Ser Joffreya Doggetta. Tam mieli nadzieję wpłynąć na wybór nowego Wielkiego Septona. Udało im się. W drodze do domu odwiedzili kilka zamków. Podczas pobytu w Blackhaven Alysanne i Jaehaerys dowiedzieli się, że ich ciężarna matka, Alyssa Velaryon, leżała na łożu śmierci. Alysanne i Jaehaerys natychmiast polecieli do ​​Końca Burzy, gdzie przybyli na czas, aby zobaczyć się z matką, zanim umarła, rodząc córkę.

W tym samym roku, po tym, jak kilku bliskich przyjaciół Rhaeny Targaryen zostało otrutych na Smoczej Skale przez męża Rhaeny, Androwa Farmana, Alysanne udała się na wyspę, próbując pocieszyć swoją siostrę. Rhaena trzy razy próbowała ją odesłać. Kiedy Alysanne odmówiła opuszczenia, Rhaena wycofała się do swoich komnat, podczas gdy Alysanne spotkała się ze swoją siostrzenicą Aereą, która błagała Alysanne, aby zabrała ją z powrotem do Królewskiej Przystani. Alysanne powiedziała o prośbie Aerei Rhaenie, która odmówiła chłodno, stwierdzając, że Rhaena nie ma nic, a Alysanne ma wszystko, ale nie będzie miała też córki Rhaeny, stwierdzając, że „masz mój tron, zadowól się tym”. Alysanne wyszła wkrótce potem.

Po tym, jak Aerea uciekła ze Smoczej Skały na Balerionie, Alysanne codziennie modliła się za nią, obwiniając siebie, ale głównie Rhaenę, za lot Aerei. W 55 o.P. Alysanne wraz z Septonem Barthem, wielkim maesterem Beniferem i lordem Albinem Masseyem zaczęli pomagać Jaehaerysowi w reformowaniu wszystkich praw królestwa. Projekt miałby trwać dekady. W tym samym roku Alysanne udała się na Smoczą Skałę, gdzie urodziła Aemona. Alysanne była niezadowolona, ​​gdy Jaehaerys zaczął nazywać Aemona jego dziedzicem, ponieważ uważała, że ​​ich córka Daenerys powinna być pierwsza w kolejce do tronu, ponieważ była najstarsza z nich. Chociaż Jaehaerys zawsze odpowiadał, że ​​Daenerys będzie królową, kiedy poślubi Aemona, odpowiedź nigdy tak naprawdę nie ucieszyła Alysanne.

W 56 roku o.P. Balerion pojawił się nagle w Królewskiej Przystani z ciężko chorą księżniczką Aereą na plecach. Kiedy Wielki maester Benifer i Septon Barth próbowali ją uratować, Alysanne i Jaehaerys stali czujni przed komnatą. W następnym roku Alysanne poparła plan Septona Bartha dotyczący budowy studni, rur, tuneli i cystern w celu zapewnienia Królewskiej Przystani świeżej, czystej wody. Barth zwrócił uwagę Jaehaerysowi, że odurzana woda rzeczna była jedynym źródłem wody dla biednych ludzi, sugerując, że jego plany dostarczą im czystą wodę pitną. Kiedy król i jego starszy nad monetą, Rego Draz, zszokowali się ogromnymi kosztami, Alysanne podała im kufel wody rzecznej i kazała im się napić. Zamiast pić wodę, król i jego starszy nad monetą zlecili budowę fontann, które stały się znane jako „fontanny królowej” W tym samym roku Alysanne urodziła drugiego syna, Baelona, ​​tuż przed początkiem wiosny.

Wycieczka na północ Edytuj

W 58 o.P. Król Jaehaerys I Targaryen planował odwiedzić północ na królewskim trakcie wraz z Alysanne, aby odwiedzić Winterfell. Jednak kiedy Jaehaerys musiał zostać w Królewskiej Przystani, Alysanne zasugerowała, że ​​może kontynuować objazd zgodnie z planem, aby zapobiec obrażeniu lorda Alarica Starka, a Jaehaerys dogoni ją jak najszybciej. W związku z tym Alysanne poleciała na Srebrnoskrzydłej do Białego Portu, a królewski orszak dołączył do niej później statkiem. W Białym Porcie Alysanne ugościł Lord Theomore Manderly. W hali Lorda Manderly'ego zorganizowała audiencję dla kobiet, gdzie dwieście kobiet złożyło przed nią skargi. Turniej odbył się na jej cześć, a zaprzysiężony miecz Alysanne, Jonquil Darke, sparowała z dziką kobietą podczas imprezy, ku aprobacie mieszkańców północy. Następnie Alysanne udała się do Winterfell, gdzie została chłodno przyjęta przez lorda Alarica Starka. Jednak z powodu uroku i dowcipu królowej zapewnił jej godne schronienie, podczas gdy Alysanne z kolei zbliżyła się do córki Alarica, Alarry Stark.

Według arcymaestera Gyldayna, Alysanne znudziła się oczekiwaniem na Jaehaerysa w Winterfell i postanowiła udać się do Czarnego Zamku przy murze. Bran Stark twierdzi jednak, że Alysanne znudziła się dopiero po przybyciu Jaehaerysa na północ i poleciała na Mur, podczas gdy Jaehaerys rozmawiał o sprawach ze swoim Namiestnikiem Północy. Według Brana Starka i bękarta Jona Snow Alysanne przebywała w kilku lokalnych wioskach podczas lotu na północ. Jeden z takich przybytków, Korona Królowej, zmienił nazwę po wizycie Alysanne na jej cześć i pomalował merlony na szczycie wieży na mocny złoty, aby wyglądało to jak złota korona, którą nosiła podczas swojej wizyty.

Podczas swojego pobytu w Nocnej Straży Alysanne widziała grupę dzikich, gdy Lord Dowódca podarował jej swoich jeńców. Nalegała też, by odwiedzić inne zamki wzdłuż Muru. Ponadto trzy razy próbowała polecieć Srebrnoskrzydłą za Mur. Odmowa smoka była niepokojąca dla Alysanne.

Alysanne zasugerowała Lordowi Dowódcy Nocnej Straży, aby Nocny Fort, najstarszy i największy zamek na Murze, który był zbyt kosztowny w utrzymaniu, został zastąpiony mniejszym zamkiem w pobliżu. Użyła własnych klejnotów (w tym własnej korony) do sfinansowania budowy zamku, który nazwano Głębokim Jeziorem. Król Jaehaerys wysłał później ludzi na północ, aby zbudowali zamek. Przed zamkiem zbudowano posąg Alysanne. Co więcej, Alysanne wywierała nacisk na lorda dowódcę Burleya, aby eskortował ją do Mole's Town, gdzie poprowadziła jedną z kobiecych audiencji wśród dziwek, które tam mieszkały.

Alysanne tak zachwyciła się męstwem Nocnej Straży, że przekonała Jaehaerysa do podwojenia ilości ziemi posiadanej przez czarnych braci po ponownym spotkaniu z nim w Winterfell. Lord Alaric nie był zadowolony z tego, że musiał zmusić swoich chorążych do oddania części ich ziem, ale Alysanne zauroczyła go tak czy inaczej. Jednak według Maestera Yandela, przyznanie Nowego Daru nie zostało dobrze odebrane przez wszystkich Starków, a Maester Yandel uważa, że ​​mogło to wpłynąć na wybór lorda Ellarda Starka podczas Wielkiej Rady w 101 o.P. Natomiast Nocna Straż była wdzięczna. Aby podziękować Alysanne za sfinansowanie Głębokiego Jeziora i oddanie im Nowego Daru, Nocna Straż przemianowała wieżę Snowgate, nazywając go Bramą Królowej na jej cześć.

Z Winterfell Alysanne i Jaehaerys udali się do Torrhen's Square i Barrowton, po czym wrócili do Królewskiej Przystani.

Po powrocie do Królewskiej Przystani Alysanne zwróciła się do małej rady. Podczas swojego pobytu na północy słyszała opowieści od kobiet podczas audiencji kobiecych dotyczące prawa pierwszej nocy i przerażające doświadczenia, jakie poniosły kobiety. Podczas spotkania rady, z pomocą Septona Bartha, przekonała króla i jego doradców do zniesienia prawa pierwszej nocy. Stało się to znane jako drugie z praw królowej Alysanne. W tym czasie Alysanne była ogromnie kochana przez ludzi w Siedmiu Królestwach, a zwłaszcza przez biednych ludzi.

Macierzyństwo Edytuj

Pod koniec 58 o.P. Alysanne wzięła udział w turnieju z okazji dziesiątego roku króla Jaehaerysa na tronie. Została koronowana jako królowa miłości i piękna przez zwycięzcę, Ser Ryama Redwyne'a. W następnym roku Siedem Królestw nawiedziła ciężka zima i śmiertelna plaga zwana dreszczami. Zaraza trwała ponad rok i wielu uległo tej chorobie, w tym córka Alysanne, Daenerys, która zmarła w 60 o.P. Alysanne przestała na chwilę chodzić na zebrania rady. W ciągu dwóch miesięcy od śmierci Daenerys Alysanne odkryła, że ​​jest w ciąży, a pod koniec 60 o.P. urodziła na Smoczej Skale inną córkę, Alyssę, nazwaną na cześć matki Alysanne.

Inne dzieci przychodziły na świat jedno po drugim przez kilka następnych lat. W 62 o.P. Alysanne urodziła córkę o imieniu Maegelle. W następnym roku wydała na świat syna Vaegona, a w 64 o.P. urodziła kolejną córkę Daellę. Kilka lat później pojawiły się dwie kolejne córki: Saera w 67 o.P. i Viserra w 71 o.P.. W 73 o.P. Alysanne i Jaehaerys ogłosili, że ich dziesięcioletnia córka Maegelle zostanie septą. W tym samym roku Alysanne urodziła innego syna, Gaemona. Jednak Gaemon urodził się wcześnie, a poród była tak długi i trudni, że ​​maesterowie bali się o życie Alysanne. Alysanne wyzdrowiała po porodzie, natomiast Gaemon zmarł w ciągu trzech miesięcy od jego narodzin, w pierwszych dniach 74 o.P. Trzy lata później Alysanne urodziła dwunaste dziecko, syna, którego nazwała Valerion. Ten poród ponownie był trudny, w wyniku czego Alysanne była przykuta do łóżka przez pół roku. Sam Valerion był mały i chorowity, jak Gaemon, i zmarł w następnym roku, dwa tygodnie przed swoim pierwszym dniem imienia. Alysanne przyjęła jego śmierć z rezygnacją i oświadczyła, że ​​bardziej nadaje się teraz na babcię niż na matkę. Niezależnie od tego, w 80 o.P.., zimą Alysanne urodziła swoje trzynaste i ostatnie dziecko, Gael. Choć Gael również była mała i wątła po urodzeniu, przeżyła ku uldze i radości Alysanne.

Alysanne została babcią po raz pierwszy wraz z narodzinami księżniczki Rhaenys Targaryen, córki syna Alysanne Aemona i jej przyrodniej siostry Jocelyn Baratheon, w 74 o.P. Małżeństwo jej dzieci Baelona i Alyssy przyniosło troje dodatkowych wnuków: Viserys, urodzony w 77 o.P.., Daemon, urodzony w 81 o.P., i Aegon, urodzony w 84 o.P.

Pierwsza i druga kłótnia Edytuj

W 80 o.P., po pogróżkach ze strony króla Jaehaerysa I, Alysanne w końcu udało się, po kilku nieudanych próbach, zorganizować małżeństwo dla swojej córki Daelli, która poślubiła lorda Rodrika Arryna na początku 81 o.P.. Po półtora roku małżeństwa Daella napisała do Alysanne, aby poinformować ją o swojej ciąży, mówiąc matce, że się boi, i prosząc ją o przybycie. Alysanne poleciała do Doliny, przybywając na trzy miesiące przed terminem Daelli. Alysanne została z Daellą do porodu. Daella zaczęła rodzić o dwa tygodnie za wcześnie i miała długi i niespokojny poród. Chociaż jej córka, Aemma Arryn, była zdrowa, Daella wkrótce zachorowała i zmarła. Według arcymistrza Gyldayna śmierć Daelli była pierwszą oznaką rozłamu, jaki nastąpił między Alysanne i Jaehaerysem, ponieważ Alysanne uważała, że ​​Daella została wepchnięta w związek małżeński zbyt wcześnie, i obwiniała Jaehaerysa za to, że nalegał, aby ich córka wyszła za mąż tak młodo. Starsza córka Alysanne, Alyssa, zmarła przy porodzie dwa lata później.

W 84 o.P. Alysanne i Jaehaerys dowiedzieli się, że ich córka Saera spała w łóżku z trzema młodymi rycerzami. Kiedy Saera powiedziała rodzicom, że może poślubić ich wszystkich trzech, porównując się do króla Maegora Okrutnego i jego wielu żon, Jaehaerys zamknął ją w jej sypialni. Wściekły i zawstydzony Jaehaerys powiedział więcej niż jeden raz, że „nie jest już moją córką”. Alysanne zgodziła się, że Saera musi zostać ukarana za swoje czyny, ale argumentowała za tym, aby Jaehaerys pozwolił jej również na odkupienie kojącymi słowami. Jednak tej nocy Saera uciekła z zamku i udała się do Smoczej jamy, chcąc ukraść smoka. Za karę Saera została wysłana do Starego Miasta, aby służyć Wierze Siedmiu jako nowicjusz z milczącymi siostrami. Saera uciekła do Lys w następnym roku, gdzie została prostytutką pracującą w prestiżowym domu rozkoszy. Alysanne była zrozpaczona, gdy usłyszała tę wiadomość, ogłosiła, że ​​Lyseńczycy zamienili córkę w dziwkę, Jaehaerys odpowiedział: „Zawsze nią była”, co jeszcze bardziej zniszczyło Alysanne.

W 87 o.P. Alysanne zorganizowała zaręczyny swojej córki Viserry z Lordem Theomore Manderlym. Jednak w noc poprzedzającą wypłynięcie statku Viserra zginęła w pijackim wyścigu przez miasto. W bólu z powodu śmierci trzech córek (Daella, Alyssa i Viserra) pięć lat później Alysanne błagała Jaehaerysa, aby sprowadził Saerę do domu, mówiąc, że potrzebuje swojej córki. Jaehaerys odmówił jednak i ostrzegł ją przed lotem do Lys w celu odzyskania Saery. Jaehaerys powiedział jej, że Saera nie żyje. "Pogrzeb ją". Doprowadziło to do pierwszego dużego rozłamu, który trwał przez dwa lata, podczas których Alysanne mieszkała na Smoczej Skale, podczas gdy Jaehaerys podróżował po królestwie. W końcu pojednali się po tym, jak ich córka Maegelle przekonała króla Jaehaerysa, by pogodził się z Alysanne. Dwa tygodnie później zarówno Jaehaerys, jak i Alysanne w końcu wrócili do Królewskiej Przystani.

W 92 o.P. książę Aemon, najstarszy syn Alysanne i książę Smoczej Skały, został zabity przez pirata z Myr na Tarth. Kiedy król Jaehaerys okrzyknął brata Aemona, Baelona nowym księciem Smoczej Skały i dziedzicem tronu zamiast jedynego dziecka Aemona, księżniczki Rhaenys, niektórzy wyrazili sprzeciw. Alysanne, rozgniewana faktem, że Rhaenys została pominięta ze względu na swoją płeć, była wśród nich najbardziej widoczna. Nieporozumienie dotyczące decyzji Jaehaerysa doprowadziło do Drugiej Kłótni, która rozpoczęła się, gdy Alysanne wyjechała na Smoczą Skałę po tym, jak powiedziała Jaehaerysowi, że jeśli naprawdę uważa, że ​​kobietom brakuje dowcipu, by rządzić, nie potrzebuje jej. Mimo że po dwóch latach po raz kolejny pogodziła ich córka Maegelle, nigdy nie zgodzili się na kwestię sukcesji.

Ostatnie Lata Edytuj

Alysanne w późnych chwilach życia na Smoczej Skale

W miarę starzenia się radość z życia Alysanne powoli znikała. W 93 o.P. po raz ostatni poleciała Srebrnoskrzydłej. Dwa lata później Alysanne poślizgnęła się i złamała biodro, po tym wypadku musiała używać laski, aby iść dalej. Zaczęła tracić słuch, przez co nie mogła już cieszyć się muzyką ani uczestniczyć w dyskusjach w małej radzie króla. Najmłodsza i najbardziej uprzywilejowana córka Alysanne, Gael, popełniła samobójstwo w 99 o.P. Śmierć Gael złamała Alysanne, ponieważ przeżyła wszystkie oprócz trojga swoich dzieci (Baelon, Vaegon i Saera). Alysanne, nie będąc już w stanie znieść życia w Królewskiej Przystani i Czerwonej Twierdzy, powróciła na Smoczą Skałę, gdzie zmarła pierwszego dnia siódmego miesiąca następnego roku. Została poddana kremacji, a jej prochy zostały pochowane albo pod Czerwoną Twierdzą, albo na Smoczej Skale.

Jaehaerys przeżył Alysanne o kilka lat. Była jego wielką miłością i mówiono, że smutek spowodowany ich rozstaniem zawisł nad jego dworem, redukując go do skorupy mężczyzny, którym był kiedyś. Po jego śmierci on również został poddany kremacji, a jego prochy pochowano wraz z jej.

Istnieje smutna piosenka „Alysanne”, która może dotyczyć królowej. Flota Stannisa Baratheona zawiera galerę wojenną nazwaną Królową Alysanne. Alysanne została zapamiętana w Westeros z uwielbieniem wśród wszystkich ludzi.